Rodzicu
dziecka z orzeczeniem o potrzebie
kształcenia specjalnego:
Dlaczego szkoła specjalna?
Zespół Szkół Specjalnych im.
A. Mickiewicza w Namysłowie jest
najstarszą placówką na terenie powiatu
namysłowskiego kształcącą dzieci i młodzież
niepełnosprawną intelektualnie w stopniu
lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim.
Uczęszczać do niej mogą uczniowie w wieku od
6 do 25lat posiadający orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego wydanego
przez poradnie psychologiczno- pedagogiczne.
W oparciu o tradycje szkoły oraz to co
najlepsze we współczesnej pedagogice
specjalnej tworzymy miejsce, w którym dzieci
czują się dobrze, odnoszą sukcesy, nawiązują
serdeczne przyjaźnie. Szkoła specjalna jest
miejscem, w którym pomimo wielkiej
różnorodności spotykają się dzieci
borykające się z podobnymi problemami,
podobnie myślą, potrafią znaleźć kanały
porozumienia, jest to świat, w którym czują
się bezpiecznie, mają równych sobie kolegów,
znajdują dziewczynę, chłopaka, przeżywają
pierwsze miłości. Ten szczególny rodzaj
szkoły tworzy warunki zapewniające uczniowi
komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa
emocjonalnego oraz warunki i sytuacje
sprzyjające i doskonalące jego umiejętności
samoobsługowe oraz zaradność życiową.
A czy Twoje dziecko dobrze czuje się w
swojej szkole?
Jesteśmy szkołą w której zawsze się coś
dobrego dzieje. Dajemy możliwość
zaistnienia, poczucie bycia dobrym, a nawet
najlepszym. Można pojechać na zawody, brać
udział w olimpiadach specjalnych, w
konkursach szkolnych i międzyszkolnych, być
mistrzem w jakiejś dziedzinie, wystąpić w
przedstawieniu, ujawnić swój talent
muzyczny, taneczny, plastyczny… Ile
razy Twoje dziecko miało okazję odnieść
znaczący sukces w swojej obecnej szkole?
Szkoła specjalna jest placówką, w której
pracuje zespół specjalistów tworzących tzw.
TEAM i ustalających wspólny jednolity plan,
program oddziaływań mających na celu poprawę
funkcjonowania dziecka. Pracują u nas
nauczyciele, którzy przeszli przez bardzo
długą drogę, aby uzyskać kwalifikacje do
pracy z tak wyjątkową grupą dzieci. Są
ekspertami jeśli chodzi o wypracowane metody
nauczania i wychowania, posiadają też
określone cechy osobowościowe, aby podołać
tej pracy. Nauczyciele w szkole specjalnej w
pracy z dzieckiem poza dokumentacją z PPP
kierują się wynikami diagnozy funkcjonalnej,
której dokonują sami wybierając odpowiednie
do tego narzędzia, posiadają umiejętności w
zakresie komunikacji alternatywnej, która
podtrzymuje i rozwija umiejętność
pozawerbalnego komunikowania się uczniów
umożliwiając im komunikację z otoczeniem.
Dodatkowo w oddziałach dla dzieci młodszych,
upośledzonych w stopniu umiarkowanym
zatrudniane są osoby, które wspierają pracę
nauczyciela, pełniąc rolę opiekunów. Dzieci
z okolicy codziennie dowożone są busami pod
drzwi szkoły, rodzice nie ponoszą żadnych
kosztów związanych z dojazdem dziecka do
szkoły.
W naszej szkole twierdzimy, że najważniejsza
w pracy z dzieckiem jest terapia, a dopiero
potem edukacja. Dla każdego ucznia
formułowany jest indywidualny plan pracy,
uzgadniany z rodzicami. Zawiera on
szczegółowe cele i sposoby ich osiągnięcia.
Niewątpliwą zaletą szkół specjalnych jest
możliwość stosowania na terenie placówki
różnorodnych metod terapeutycznych w pracy z
uczniem, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi
na nieobciążanie samego ucznia. Terapeuci
pracujący w szkole specjalnej pracujący
różnymi metodami, dobierają je indywidualnie
do potrzeb ucznia nie łącząc ich ze sobą,
jak to często się zdarza gdy rodzic
uczęszcza na różne terapie w różnych
miejscach (terapie często wykluczają się
wzajemnie i zamiast rozwijać powodują
regres). Szkoła specjalna umożliwia
uczęszczanie na te terapie w jednym miejscu
i pod opieką specjalistycznego zespołu,
który ze sobą współpracuje.
W ramach
terapii w szkole każdy uczeń ma zapewnione
zajęcia kilkuosobowych zespołach
edukacyjno-terapeutycznych, zajęcia z
rewalidacji indywidualnej oraz zajęcia
korekcyjno-kompensacyjne. Dodatkowo – w
ramach terapii – każdy uczeń ma zapewnione
zajęcia z psychologiem i pedagogiem szkolnym
oraz z logopedą i neurologopedą.
Uczniowie wymagający rehabilitacji ruchowej
mają zagwarantowane zajęcia z
fizjoterapeutą. W ramach tych zajęć
wykonywane są masaże lecznicze, gimnastyka
oraz ćwiczenia z zakresu usprawniania
ruchowego. Uczniowie w wieku 3-7, a nawet 10
lat, mają możliwość uczestniczyć w
terapii psychomotorycznej, która
stymuluje rozwój wielu funkcji ośrodkowego
układu nerwowego, zwłaszcza w zakresie
wzajemnego ich sprzężenia i integrowania.
Dlatego służy ona likwidowaniu różnego
rodzaju zaburzeń: ruchu, koordynacji
wzrokowo-ruchowej, zachowania, emocji,
pamięci, uwagi, mowy, czytania i pisania.
Szkoła prowadzi zajęcia sportowe oraz
dodatkowe zajęcia z wychowania fizycznego.
Uczniowie Szkoły Specjalnej
Przysposabiającej do Pracy korzystają z
zajęć w wyspecjalizowanych pracowniach
dostosowanych do potrzeb i możliwości
poszczególnych uczniów. Szkoła posiada
specjalistyczny sprzęt do treningu
audio-psycho-lingwistycznego – metodą
Tomatisa, która wspiera rozwój słuchowy
uczniów, usprawnia mowę czynną i działa
stymulująco na rozwój poznawczy dziecka,
oraz specjalistyczny sprzęt do terapii
EEG Biofeedback-
terapii, dzięki której uczeń w
sposób świadomy uczy się zmieniać wzorzec
wytwarzanych fal w mózgu, tak aby mózg
pracował wydajniej i szybciej. Trening EEG
Biofeedback pozwala zwiększyć koncentrację
uwagi, zapamiętywanie, umiejętność panowania
nad emocjami, zwiększa efektywność uczenia
się. Do terapii uczniów z ADHD prowadzony
jest trening RSA Biofeedback, który
zwiększa kreatywność, polepsza koncentrację
uwagi i pamięci, zwiększa odporność na
stres, zmniejsza agresję, daje dobre efekty
w rehabilitacji widzenia, zaburzeń
psychoemocjolanych, w profilaktyce chorób
sercowo- naczyniowych i układu oddechowego,
a także u dzieci przewlekle chorujących, w
zaburzeniach wegetatywno-naczyniowych,
zaburzeniach psychosomatycznych, migrenach i
astmie. Dla uczniów z niewykształconą mową
werbalną szkoła oferuje pracę z
przeszkolonym zespołem z zakresu AAC
– uczeń ma wyznaczony profil kompetencji
komunikacyjnych, wyrysowany kanał nadawania
i odbioru mowy i na tej podstawie dobrany
Indywidualny Program Komunikacyjny
(gesty i symbole Makaton, piktogramy, znaki
do ręki, gesty naturalne, metody obrazowe,
wibracyjne itp.). Ponad to uczniowie z
problemami regulacji bodźców wymagający
stymulacji sensorycznej, uczestniczą w
zajęciach prowadzonych metodą Delacato,
która polega na dostarczaniu kontrolowanej
ilości bodźców sensorycznych we wszystkich
obszarach, w sposób szczegółowo opracowany i
zindywidualizowany dla danej osoby. Poprawia
ogólne funkcjonowanie organizmu oraz pomaga
rozwijać funkcje neurologiczne. W szkole
pracujemy także metodą Ruchu
Rozwijającego Weroniki Sherborne,
która stosowana jest przede wszystkim w celu
wspomagania rozwoju psychoruchowego dzieci
oraz stymulacji rozwoju emocjonalnego,
społecznego i poznawczego.
Tak szeroki zakres świadczonych przez szkołę
usług z jednej strony pozwala na
wszechstronny rozwój dziecka, ale również
pozwala na pewne odciążenie rodziców, którzy
mają przed sobą bardzo ważne i niewątpliwie
trudne zadanie, jakim jest wychowanie
dziecka niepełnosprawnego. Rodzicu
zapytaj w szkole swojego dziecka na jakie
formy terapii uczęszcza dziecko.
W szkołach, pod opieką których znajdują się
m.in. dzieci upośledzone w stopniu
umiarkowanym, szczególny nacisk kładzie się
na nabycie umiejętności w zakresie
samoobsługi , wykonywania czynności
umożliwiających funkcjonowanie w życiu
codziennym oraz nabycie podstawowych
umiejętności w zakresie technik szkolnych,
tj pisania, czytania, liczenia, ze
szczególnym uwzględnieniem możliwości
indywidualnych każdego dziecka. Naszym
głównym zadaniem jest kształcenie takich
umiejętności, które będą niezbędne w życiu
osoby upośledzonej umysłowo.
Cechą wyróżniającą szkołę specjalną od
placówek ogólnodostępnych jest niewątpliwie
mała liczebność dzieci w oddziałach, co
znacznie ułatwia pracę z dziećmi i
indywidualizację tejże pracy, czyli
dostosowanie jej do każdego dziecka, które
jest niepowtarzalną jednostką. W szkole
specjalnej miejsce pracy ucznia dostosowane
jest do jego indywidualnych potrzeb (np.
osobna ławka, tablica komunikacyjna,
stonowane kolory klasy w przypadku ucznia
nadwrażliwego wzrokowo). Nasza placówka jest
jedną z lepiej wyposażonych szkół w
różnorodny sprzęt specjalistyczny, pomoce
dydaktyczne, które umożliwiają edukację,
wykorzystując wszystkie możliwe zmysły
dziecka, aby osiągnąć pożądane rezultaty.
Szkoła specjalna stwarza warunki w których
dzieci niepełnosprawne nie czują się gorsze
lub inne, lecz są akceptowane.
Szkoła specjalna to możliwość wzajemnego
wspierania się rodziców dzieci
niepełnosprawnych, umożliwienie im wyjście z
tzw. „cienia”.
W przyjaznej i pogodnej atmosferze nasi
uczniowie osiągają bardzo dobre wyniki w
rozwoju psychofizycznym oraz społecznym.
Staja się samodzielni.
Dyrektor i zespół rewalidacyjny Zespołu
Szkół Specjalnych w Namysłowie
|